To pytanie zapewne kotłuje się w głowach wielu rodziców. Jak wiadomo wartości zawarte w tych darach natury są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jak przekonać dziecko do spożycia owoców i warzyw? Oto kilka porad, które ułatwią to zadanie!

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na fakt, iż dziecko powinno zjadać od 4-5 porcji warzyw dziennie, czyli praktycznie przy każdym posiłku powinien znaleźć się akcent owocowo-warzywny.

Jak podać dziecku warzywa?

Dobrym sposobem jest zmiksowanie ich na gładką masę, pastę lub krem. Wówczas dziecko nie jest świadome co je i może chętniej sięgnąć po coś nowego. W momencie, gdy ten sposób zawodzi można spróbować podać maluchowi ugotowane, miękkie warzywa Być może w takiej formie je zaakceptują. Im gładsza faktura jedzenia tym lepiej.

Jeśli dziecko nie chce jeść samodzielnie możemy spróbować podać mu jedzenie łyżką lub włożyć do ręki. Warzywa w konsystencji stałej mają większą szanse trafić do ust pociechy bez ryzyka rozciapania na całym stole. Tym sposobem maluchy oswajają się ze kształtem i ćwiczą motorykę rąk.

Rozszerzając dietę dziecka warto zacząć od wprowadzania warzyw gotowanych, które są miękkie i delikatne. Dzieci osiągające wiek 12 miesięcy mogą już jeść wiele warzyw np. brokuły, kalafiory, marchew, ogórki i pomidory.

Starsze dzieci mogą być zainteresowane tzw. Szwedzkim stołem warzywnym. Na talerzyku trzeba ułożyć kilka smacznych kąsków z dodatkiem lekkiego sosu. Z kolei owoce warto podawać w formie musu lub soku.

Jak poradzić sobie, kiedy dziecko nie chce jeść mimo wszystkich starań? Trzeba rozmawiać i próbować. Po jakimś czasie systematyczna praca przyniesie efekty.